plastyka brzucha
Biopsja skórna

Biopsja skóry

Biopsja skóry - diagnoza zmian skórnych

Biopsja skóry – poznaj swojego wroga

Biopsja to słowo budzące niepokój u wielu z nas. Ukierunkowuje tok naszego myślenia na choroby onkologiczne. Tymczasem nie zawsze wynik biopsji oznacza jedno: chorobę. Biopsja skóry jest badaniem polegającym na pobraniu niewielkiego wycinka skóry objętej zmianą chorobową w celu przeprowadzenia badania histopatologicznego. Pozwala zdiagnozować zmiany skórne, a tym samym potwierdzić podejrzenie choroby lub całkowicie ją wykluczyć. Wynik badania biopsyjnego i właściwe rozpoznanie schorzenia jest podstawą wdrożenia odpowiedniego leczenia chirurgicznego lub farmakologicznego.

Jak wygląda zabieg biopsji skóry?

Biopsja skóry odbywa się w miejscowym znieczuleniu. Skórę znieczula się na krótko preparatem na bazie lidokainy lub zamraża. Przed zabiegiem lekarz przeprowadza wywiad lekarski, podczas którego powinieneś poinformować go o wszystkich przyjmowanych lekach i obecnych chorobach w tym o zaburzeniach krzepliwości. Wycinek skóry pobiera się specjalną jednorazową sztancą o średnicy od 2 do 5 mm. Po zabiegu nie jest wymagane założenie szwów. Wynik histopatologiczny wydawany jest po 3 tygodniach.

Biopsja skóry – wskazania do wykonania

Jeśli na swojej skórze obserwujesz niepokojące zmiany i jeśli dodatkowo w Twojej rodzinie były przypadki nowotworów skóry to nie powinieneś bagatelizować żadnej dolegliwości. Odpowiednia kontrola lekarska i wczesna diagnoza zmian skórnych pozwala często całkowicie wyleczyć choroby. Zmiany skórne możesz kontrolować np. za pomocą dematoskopii. W niektórych przypadkach lekarz może jednak zalecić biopsję skóry. Wskazania do wykonania biopsji skóry:

• podejrzenie nowotworu skóry
• stany przedrakowe skóry,
• choroby tkanki łącznej (należy do nich toczeń rumieniowaty układowy, twardzina),
• choroby zapalne skóry,
• zmiany na błonie śluzowej jamy ustnej,
• zmiany na błonie śluzowej narządów płciowych,
• podejrzenie chłoniaka skóry,
• łuszczyca,

Wskazania po zabiegu

Zmiana suchych opatrunków do czasu zagojenia skóry po uprzedniej dezynfekcji Octeniseptem.

Biopsja skóry przeciwwskazania

Przeciwwskazaniem do wykonania biopsji skóry są:
• uczulenie na lidokainę zawartą w preparacie do miejscowego znieczulenia skóry,
• choroby krzepliwości
• przyjmowanie leków rozrzedzających krew (np. Aspiryna, Sintrom, itp.)