Dermatologia

Biopsja skóry

Diagnoza zmian skórnych

Biopsja skóry to badanie polegające na pobraniu niewielkiego wycinka skóry objętej zmianą chorobową w celu przeprowadzenia badania histopatologicznego. Pozwala zdiagnozować zmiany skórne, a tym samym potwierdzić podejrzenie choroby lub całkowicie ją wykluczyć. Wynik badania biopsyjnego i właściwe rozpoznanie schorzenia jest podstawą wdrożenia odpowiedniego leczenia chirurgicznego lub farmakologicznego.

Biopsję skóry przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym. Skórę znieczula się na krótko preparatem na bazie lidokainy lub zamraża. Przed zabiegiem lekarz przeprowadza wywiad, podczas którego należy poinformować go o wszystkich przyjmowanych lekach i obecnych chorobach, w tym o zaburzeniach krzepliwości krwi. Wycinek skóry pobiera się specjalną jednorazową sztancą o średnicy od 2 do 5 mm. Wyglądem przypomina ona strzykawkę. Sztancę ustawia się prostopadle do powierzchni skóry i powoli obraca. W ten sposób dochodzi do pobrania małego wycinka tkanki, który następnie przekazywany jest do badania. W trakcie pobierania wycinka skóry pacjent może leżeć lub siedzieć, w zależności od miejsca, które jest poddawane zabiegowi. Wycinek powinien obejmować nie tylko fragment zmiany na skórze, ale też zdrową część. Bezpośrednio po jego pobraniu umieszcza się go w specjalnym roztworze utrwalającym, który zapobiega jego wysychaniu.

Po zabiegu zwykle nie jest wymagane założenie szwów, wystarczy specjalny opatrunek, którego celem jest zatrzymanie krwawienia. Wynik histopatologiczny wydawany jest po 3 tygodniach. Biopsja skóry to zabieg w pełni bezpieczny. Rzadko kiedy po jego przeprowadzeniu występują jakiekolwiek powikłania. Czasami zdarza się tylko, że w miejscu pobierania tkanki powstaje krwiak, który szybko się wchłania. Biopsja skóry trwa przeciętnie tylko kilka minut i nie wymaga szczególnego przygotowania. Po jej przeprowadzeniu pacjent może od razu wrócić do codziennych aktywności.

Wskazania do wykonania biopsji skóry:

• podejrzenie nowotworu skóry,
  • stany przedrakowe skóry,
  • choroby tkanki łącznej (należy do nich toczeń rumieniowaty układowy, twardzina),
  • choroby zapalne skóry,
  • zmiany na błonie śluzowej jamy ustnej,
  • zmiany na błonie śluzowej narządów płciowych,
  • podejrzenie chłoniaka skóry,
  • łuszczyca.

Istnieją też pewne przeciwwskazania do wykonania tego zabiegu. Nie przeprowadza się go na martwiczo zmienionej tkance, a także na skórze, która jest pokryta owrzodzeniami i strupami. Wynika to z tego, że takie fragmenty tkankowe nie pozwalają na poprawne rozpoznanie ewentualnej choroby. Przeciwwskazaniem są też niewyrównane zaburzenia krzepnięcia krwi.

Biopsja skóry to zabieg znacznie ułatwiający diagnostykę, a później leczenie różnych chorób skóry, w tym nowotworów. Jej skuteczność jest oceniana bardzo wysoko, dlatego warto ją przeprowadzić. Wyniki badań znacznie ułatwiają określenie rodzaju choroby, a także stopnia złośliwości raka. Stanowią też element niezbędny lekarzowi do wybrania i zastosowania najskuteczniejszych w danym przypadku metod leczenia.

Biopsja skóry - Cena

1 Biopsja diagnostyczna skóry + badanie histopatologiczne 400 PLN