Fizjoterapia

Magnetoterapia

Odczucie ulgi w bólu

Współczesna medycyna stosuje coraz więcej innowacyjnych metod, które mają na celu poprawienie samopoczucia oraz komfortu pacjentów cierpiących na dolegliwości pooperacyjne. Jedną z metod, która wykazuje wyraźne działanie przeciwbólowe jest magnetoterapia, czyli leczenie polem magnetycznym. Polega ona na oddziaływaniu na poszczególne części ciała polem magnetycznym o ustalonych częstotliwościach oraz natężeniu. Zabieg regeneruje mięśnie, nerwy, stawy, kości, jak również poprawia ukrwienie i działa w sposób przeciwbólowy i przeciwzapalny. Dodatkowo leczy ubytki tkanki kostnej, sprzyja regeneracji chrząstki stawowej oraz redukuje napięcie mięśniowe. Magnetoterapia jest wykorzystywana do stymulowania regeneracji komórek i stosowana szczególnie w przypadku złamań. Jest również przydatna w przypadku osteoporozy i bólu mięśni. Metoda ta przyczynia się do poprawy komfortu życia chorych, jak również przyśpiesza rekonwalescencję pooperacyjną.

Magnetoterapia wykonywana jest przy pomocy emitera pola elektromagnetycznego, a jego podstawowym narzędziem jest aplikator w formie cewki. Nie wymaga on zdejmowania odzieży. Dodatkowo zabieg można wykonać poprzez opatrunki, już we wczesnym okresie pooperacyjnym. Stosowane częstotliwości zależą od leczonego zaburzenia - niskie stymulują aktywność biologiczną tkanek, podczas gdy wysokie mają działanie przeciwbólowe.

Bardzo często używa się pola dynamicznego (impulsowego oraz zmiennego), ma ono częstotliwość zbliżoną do naturalnych drgań ludzkiego organizmu. Inną, ale rzadszą opcją, jest pole magnetyczne w formie statycznej. Aby zabiegi były skuteczne i dawały zadowalające efekty, należy dostosować częstotliwość oraz natężenie pola magnetycznego do indywidualnych preferencji i predyspozycji pacjenta.

Czas trwania zabiegu wynosi przeciętnie od 10 do 40 minut. Po jego przeprowadzeniu nie ma konieczności pozostawania w klinice. Pacjent może praktycznie od razu wrócić do codziennych aktywności i obowiązków. Musi on tylko pamiętać o tym, aby stosować się do zaleceń otrzymanych po zabiegu.

Wskazaniem do wykonania magnetoterapii są m.in.:

• urazy sportowe,
  • choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • osteoporoza,
  • oparzenia i rany, które nie chcą się goić,
  • zaburzenia krążenia obwodowego,
  • zapalenie stawów,
  • zapalenie jajników.

Choć magnetoterapia jest w pełni bezpieczna, występują pewne przeciwwskazania do jej wykonania. Nie powinna być ona stosowana u kobiet ciężarnych, pacjentów onkologicznych lub przechodzących ostre infekcje wirusowe i bakteryjne. Choć leczenie polem magnetycznym co do zasady nie wywołuje skutków ubocznych, u niektórych osób zaburza widzenie i spowalnia czas reakcji (ma to związek z obniżeniem ciśnienie krwi).

Czas trwania zabiegu 10-40 minut
Wymagane badania -------
Znieczulenie -------
Pobyt w klinice wyjście od razu po zabiegu