Medycyna estetyczna

Usuwanie niechcianych tatuaży

Przywróć skórze wygląd sprzed tatuażu

Jest kilka nowoczesnych metod usuwania tatuaży, ale zabieg z wykorzystaniem lasera uznaje się za jeden z bardziej skutecznych i bezpiecznych. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod (takich jak chirurgiczne wycięcie), ryzyko infekcji oraz powstawania blizn jest zmniejszone do minimum, w dodatku pacjent nie odczuwa intensywnego bólu.

Kto może zdecydować się na laserowe usuwanie tatuaży?

Każdy, kto jest niezadowolony z wyglądu swojego tatuażu, może zdecydować się na jego laserowe usunięcie. Nie ma tu znaczenia głębokość wykonania, rozmiar czy kolor tuszu. Zabieg jest również polecany osobom chcącym pozbyć się makijażu permanentnego. Trzeba mieć na uwadze, że trwałe usunięcie wprowadzonego do skóry barwnika wymaga dużo czasu. W przypadku tatuaży amatorskich zwykle wymagane jest przeprowadzenie ok. 5 zabiegów, a profesjonalnych nawet kilkunastu. Pomiędzy każdym z nich trzeba zachować 8-, a nawet 10-tygodniową przerwę.

Czy do laserowego usuwania tatuaży trzeba się specjalnie przygotować?

Tak jak w przypadku innych zabiegów z wykorzystaniem lasera, przed usunięciem tatuaży nie powinno się opalać. Pacjenci otrzymują też zalecenie, aby na miesiąc przed odstawili preparaty z izotretynoiną, retinolem i innymi pochodnymi witaminy A. W tym czasie niewskazana jest też mikrodermabrazja, głęboki peeling i stosowanie kosmetyków z witaminą C oraz kwasami w składzie. Na tydzień przed planowanym zabiegiem trzeba odstawić preparaty z ziołami światłouwrażliwiającymi, czyli dziurawcem i nagietkiem.

Jak wygląda laserowe usuwanie niechcianych tatuaży?

Przed wykonaniem zabiegu na skórę aplikuje się krem znieczulający, stosowany jest również opatrunek okluzyjny, trwa to ok. 40 minut. Do usuwania tatuaży wykorzystywany jest laser Alma Harmony ND:YAG neodymowo-yagowy typu Q Switch o długości fali 1064/532 nm. Emitowana fotoakustyczna fala uderzeniowa w nanosekundowych impulsach rozbija cząstki barwnika na małe fragmenty, które mogą być usunięte z organizmu drogą fagocytozy. W trakcie zabiegu nie dochodzi do naruszenia naskórka, pacjent może odczuwać lekkie ukłucia. Po jego zakończeniu, a więc po upływie 5 - 60 minut (zależnie od wielkości tatuażu), na skórę nakładany jest regenerujący preparat ochronny.

Rekonwalescencja po zabiegu

Pełna rekonwalescencja poddawanej zabiegowi części ciała trwa ok. 7 dni. Początkowo skóra jest zaczerwieniona i obrzęknięta, może również pojawić się delikatne krwawienie, a później strupki (które odpadną po kilku dniach). W tym czasie warto stosować preparat ochronny, który przyspieszy procesy regeneracyjne. Konieczne jest ponadto unikanie czynności prowokujących przegrzanie oraz przekrwienie skóry, m.in. intensywnych ćwiczeń, gorących kąpieli i spożywania alkoholu. Jeśli usuwany tatuaż znajduje się na twarzy, przez dobę po zabiegu nie należy wykonywać makijażu. Z kolei przez cały miesiąc powinno się stosować kosmetyki z filtrem SPF 50.

Czas trwania zabiegu 15-90 min (w zależności od powierzchni)
Wymagane badania --------
Znieczulenie miejscowe
Pobyt w klinice wyjście od razu po zabiegu
Rekonwalescencja Pełna rekonwalescencja trwa około tydzień, ale do aktywności zawodowej można wrócić zazwyczaj już po 2 dniach. Bezpośrednio po zabiegu skóra będzie zaczerwieniona i obrzęknięta. Później mogą pojawić się strupki, które odpadną po kilku dniach, nie należy ich ścierać czy zdrapywać. Makijaż jest przeciwskazany przez dobę po zabiegu. Filtr UV 50.
Zdjęcie szwów --------
Zmiana opatrunków --------
Przeciwwskazania ciąża, świeża opalenizna, stosowanie samoopalacza leki przeciwkrzepliwe aktywne zmiany chorobowe skóry padaczka aktywna choroba nowotworowa wszczepiony rozrusznik serca skłonności do powstawania bliznowców bielactwo podrażnienie skóry w miejscu zabiegu stosowanie środków fotouczulających (pochodne witaminy A, antybiotyki z grupy tetracyklin, dziurawiec, nagietek)