Chirurgia odtwórcza włosów

Przeszczep włosów

Przeszczep włosów - Odzyskaj bujną fryzurę

Problem łysienia dotyka ponad 70% mężczyzn i około 40% kobiet. Większość preparatów kosmetycznych czy zabiegów małoinwazyjnych ma ograniczoną skuteczność. Na szczęście chirurgia plastyczna potrafi doskonale radzić sobie z tym problemem, oferując jedyne długofalowo skuteczne rozwiązanie – przeszczep włosów. Wszyscy pacjenci zainteresowani przeszczepem włosów mogą kontaktować się z naszym dedykowanym opiekunem pacjenta pod numerem +48 512 763 803 od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-20:00. Opiekun odpowie na wszystkie pytania oraz przybliży przebieg procesu leczenia.

Przeszczep włosów metodą FUE

FUE to metoda przeszczepu włosów bez pozostawienia widocznej blizny, bez skalpela i bez szwów. Polega na pobraniu jednostek mieszkowych (skupisko 1–5 mieszków włosowych) urządzeniem o średnicy poniżej milimetra. Wykorzystujemy najbardziej zaawansowane technologicznie urządzenie dostępne na rynku, uzyskując najwyższą możliwą jakość przeszczepu i minimalny odsetek uszkodzeń. Lekarz nacina specjalną głowicą skórę i tkankę podskórną wokół jednostek mieszkowych stale śledząc kierunek wzrostu włosów, a  ich wyciąganie odbywa się ręcznie. Nie są wykorzystywane żadne automatyczne systemy ssące, które co prawda przyśpieszają pracę, ale w znacznym stopniu przyczyniają się  do uszkodzenia i wysuszenia jednostek włosowych. Włosy najczęściej pobierane są z okolicy potylicznej, ale można też wykorzystać inne miejsca, na przykład brodę. Po pobraniu włosów pozostają niewielkie strupki, które odpadają po kilku dniach. Miejsca pobrania stają się niewidoczne, bez pozostawienia linijnej, szpecącej blizny. Jednorazowo można przeszczepić do około 4000 jednostek włosowych, czyli około 10 000 włosów. Zabieg trwa kilka godzin, jest bezbolesny dzięki znieczuleniu miejscowemu, a pacjent tego samego dnia może opuścić Klinikę. Włosy w przeszczepionym miejscu odrastają ostatecznie po około 12 miesiącach. Przeszczepione włosy są niewrażliwe na androgeny i pozostają w nowym miejscu praktycznie do końca życia. Leczenie chirurgiczne często uzupełniamy o odpowiednie leki i zabiegi małoinwazyjne aby zoptymalizować wzrost włosów.

Wskazania:

• łysienie androgenowe u mężczyzn i kobiet
  • łysienie pourazowe
  • łysienie pozapalne w fazie remisji
  • blizny skóry owłosionej
  • korekta zarostu
  • korekta brwi
  • korekta owłosienia okolicy łonowej

Przeciwskazania:

• łysienie plackowate
  • ciąża i okres karmienia piersią
  • leki przeciwkrzepliwe
  • aktywne zmiany chorobowe skóry w leczonych obszarach
  • aktywna choroba nowotworowa
  • niewyrównana cukrzyca i nadciśnienie

Przygotowanie do zabiegu transplantacji włosów

Przed zabiegiem konieczne jest wykonanie podstawowych badań laboratoryjnych. Ewentualne leki przeciwkrzepliwe należy odstawić po konsultacji z lekarzem. W dniu zabiegu należy umyć głowę łagodnym szamponem i nie stosować na włosy innych kosmetyków. Można zjeść śniadanie, warto założyć ubranie zapinane na guziki lub zamek błyskawiczny, umożliwiające łatwe zdejmowanie i zakładanie bez podrażniania głowy.

Przebieg zabiegu:

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym – pacjent odczuwać może dotyk, jednak doznania bólowe są wyeliminowane. Włosy w miejscu dawczym golone są do długości około 1 mm. Wszystkie narzędzia są sterylizowane, zabieg odbywa się w warunkach pełnej aseptyki na bloku operacyjnym. Przeszczep wykonuje doświadczony personel, który zajmuje się również operacjami mikrochirurgicznymi, co zapewnia najwyższy poziom precyzji i dokładności. Zabieg trwa kilka godzin, w zależności od rozległości. Podczas zabiegu pacjent może oglądać film czy słuchać muzyki, podczas przerw może spacerować.

Szczegółowo zabieg  przeszczepu włosów możemy podzielić na 3 główne etapy.

Etap I :

• Rozpoczyna się od przygotowania pacjenta do zabiegu – zmiana odzieży wierzchniej na strój operacyjny, wyznaczenie raz jeszcze przez lekarza zakresu obszaru biorczego, w który będą przeszczepiane mieszki włosowe, wyznaczenie obszaru dawczego, a następnie golenie głowy pacjenta.
  • Znieczulenie miejscowe – cały zabieg przeprowadzamy w znieczuleniu miejscowym. Pacjent będzie odczuwał ból i dyskomfort podczas pierwszych ukłuć. Roztwór znieczulający podajemy specjalną pompą, aby jeszcze bardziej ograniczyć nieprzyjemne wrażenia. Znieczulenie miejscowe działa głównie na receptory bólowe, więc pacjent może odczuwać dotyk, ucisk lub pocieranie.
  • Podczas tego etapu pacjent pozostaje w pozycji leżenia na brzuchu. Ze względu na dosyć niewygodną pozycję, pacjent ma możliwość robienia sobie krótkich przerw, spaceru, skorzystania z łazienki.
  • Podczas całego 1. etapu, lekarz pobiera jednostki włosowe, które są jednocześnie ostrożnie wyciągane przez asystę. Pobrane mieszki włosowe są następnie dokładnie sprawdzane pod kątem ewentualnych uszkodzeń oraz zostają podzielone ze względu na ilość mieszków w jednostce. Jednostki włosowe uszkodzone, suche lub przecięte nie zostają zakwalifikowane do wszczepienia i nie zostają wliczane do ogólnej liczby przeszczepów.
  • Cały etap I kończy się z chwilą pobrania odpowiedniej ilości przeszczepów niezbędnych do zabiegu.

Etap II :

• Przed przystąpieniem do drugiego etapu zabiegu, pacjent udaje się na kilkuminutową przerwę.
  • Po powrocie, pacjent kładzie się w pozycji półsiedzącej, w której pozostaje już do końca zabiegu.
  • II etap rozpoczynamy od znieczulenia miejsca biorczego , następnie lekarz wykonuje mikroskopijne nacięcia w skórze głowy przygotowując tym samym obszar biorczy do wszczepienia przeszczepów.
  • Po zakończeniu II etapu następuje dłuższa przerwa obiadowa, która trwa około 45 minut. Rano pacjent wybiera dania z dostępnego menu, a podczas przerwy spożywa obiad w swojej indywidualnej sali na oddziale pooperacyjnym.

Etap III:

• Zabieg kontynuujemy w pozycji półsiedzącej.
  • Następuje wszczepianie pobranych włosów we wcześniej przygotowane nacięcia w skórze. Do implantowania przeszczepów używamy różnej wielkości implantorów. Kształtem przypominają igłę, a największa zaleta tego systemu to maksymalna ochrona delikatnej cebulki włosa.  Eliminują tym samym ryzyko uszkodzenia przeszczepu, co przekłada się na efekt końcowy.
  • Po zakończeniu implantowania okolica dawcza zostaje zabezpieczona jałowym opatrunkiem, natomiast okolicę biorczą pacjent będzie spryskiwał co 15 minut otrzymanym roztworem.

Po zabiegu:

Pacjent może opuścić Klinikę tego samego dnia, zalecamy godzinny odpoczynek w indywidualnej sali na oddziale pooperacyjnym. Po zabiegu dozwolone jest luźne nakrycie głowy. Pacjent otrzymuje zestaw niezbędnych preparatów do pielęgnacji przeszczepów w pierwszych dniach, jak również szczegółowe instrukcje pooperacyjne w formie pisemnej. Pełna rekonwalescencja trwa około tydzień, ale do aktywności zawodowej można wrócić nawet następnego dnia. Bezpośrednio po zabiegu leczony obszar będzie delikatnie zaczerwieniony i obrzęknięty, pojawić się może swędzenie czy mrowienie. Miejsce dawcze po zabiegu zostanie zabezpieczone opatrunkiem z lekkim uciskiem. Drobne strupki odpadną po kilku dniach, a miejsca pobrania z czasem staną się niewidoczne.

Przez klika dni należy spać z lekko uniesioną głową, leczone obszary należy myć delikatnym strumieniem wody i spienionym szamponem bez pocierania, pozostawić do wyschnięcia bez ręcznika czy suszarki. Przez tydzień należy unikać czynności prowokujących przegrzanie i przekrwienie leczonych obszarów (intensywny wysiłek fizyczny, sauna, gorące kąpiele, spożywanie alkoholu). Przeszczepione włosy będą rosnąć przez kilka tygodni po zabiegu, następnie wypadają. Nie należy się tego obawiać. Przeszczepione mieszki włosowe pozostają w skórze i to z nich ostatecznie wyrosną włosy w nowym miejscu. Wstępny, nierównomierny wzrost pojawi się po około 4 miesiącach od zabiegu, a ostateczny odrost po około 12 miesiącach od zabiegu. Po 14 dniach od zabiegu umawiana jest pierwsza wizyta kontrolna, w celu monitorowania procesu gojenia się przeszczepów. Kolejna wizyta kontrolna umówiona zostaje 3 miesiące po zabiegu, kolejna 6 miesięcy, a ostatnią wizytę pacjent powinien odbyć w klinice po 12 miesiącach, aby sprawdzić rezultaty i odrost końcowy przeszczepionych włosów.

ZOBACZ WIDEO

Najczęściej zadawane pytania

Przeszczep włosów polega na pobraniu jednostek włosowych (skupisko 1-4 mieszków włosowych) z części potylicznej głowy i wszczepienie jednostek włosowych w okolicę objętą łysieniem.

Czas zabiegu zależy od ilości przeszczepów, stanu skóry głowy oraz poziomu krwawienia. Przeciętnie cały zabieg trwa od 6 do nawet 12 godzin.

Sam zabieg nie jest bolesny, bolesne jest jedynie kilka pierwszych ukłuć igły podczas iniekcji znieczulenia miejscowego.

Cały proces gojenia się obszaru dawczego trwa przeciętnie około 10-15 dni. W większości przypadków tak naprawdę po około 5 dniach niewielkie ranki po pobraniu są już wygojone.

Przeszczepione włosy są pobierane z okolicy odpornej na działanie pochodnych testosteronu, więc pozostają w nowym miejscu przez całe życie.

Oczywiście jest to możliwe a nawet wskazane w przypadku dużego obszaru łysienia, gdzie jednym zabiegiem nie jesteśmy w stanie odtworzyć owłosienia na całym tak dużym obszarze.

Po zabiegu przeszczepu włosów pacjent otrzymuje cały niezbędny zestaw produktów do pielęgnacji przeszczepów w pierwszych dniach po zabiegu. Wszelkie instrukcje pooperacyjne są szczegółowo omawianie z pacjentem bezpośrednio po zabiegu, jak również zalecenia pielęgnacyjne pacjent otrzymuje w formie pisemnej. Należy bezwzględnie stosować się do zaleceń i instrukcji otrzymanych od lekarza przeprowadzającego zabieg.

Czas trwania zabiegu 3 - 8 godzin
Przeciwwskazania łysienie plackowate
Wymagane badania morfologia, APTT, INR
Znieczulenie miejscowe