Chirurgia ręki

Przykurcz Dupuytrena

Przykurcz Dupuytrena to choroba tkanki łącznej, polegająca na jej nadmiernym przeroście i powodująca zaburzenia w sprawności kończyny. Do najbardziej charakterystycznego objawu zaliczamy powstanie przykurczów - najczęściej 4 i 5 palca, które uniemożliwiają ich wyprostowanie i skutecznie utrudniają normalne funkcjonowanie, przysparzając również dolegliwości bólowych. Przy wczesnym wykryciu choroby pomóc mogą zabiegi nieinwazyjne, z zakresu fizjoterapii, jednak w późniejszym etapie jedynym skutecznym rozwiązaniem jest leczenie operacyjne.

Przyczyny powstawania choroby Dupuytrena nie są do końca znane, wiadomo na pewno, że grupą najbardziej narażoną są mężczyźni po 45 roku życia, a do czynników sprzyjających zaliczamy:

• uwarunkowania genetyczne,
  • choroby stawu łokciowego,
  • nieleczone, nawracające urazy i nadmierne eksploatowanie tkanek miękkich,
  • cukrzycę, hiperlipidemię, padaczkę
  • nadużywanie alkoholu oraz papierosów.

Chirurgiczne leczenie przykurczu Dupuytrena

Kwalifikacja do zabiegu chirurgicznego odbywa się na podstawie konsultacji lekarskiej, podczas, które specjalista dokładnie bada kończynę i mierzy stopień przykurczu.Operacja uwolnienia przykurczu Dupuytrena trwa od 30 do 120 minut ( czas jest uzależniony od stosowanej metody i stopnia zaawansowania choroby) i przeprowadzana jest zwykle w znieczuleniu miejscowym lub sedacji dożylnej. Głównym zadaniem chirurga jest przecięcie lub całkowite usunięcie zgrubiałych i przerośniętych fragmentów tkanki łącznej, które powodują powstawanie przykurczu placów i uniemożliwiają ich prostowanie. W miejscu nacięć zakładane są szwy i opatrunek chroniący rany.

Do stosowanych przez chirurgów technik operacyjnych zaliczają się:

Aponeurotomia otwarta - polega na wykonaniu kilku drobnych nacięć przerośniętych powięzi, które umożliwiają rozciągnięcie przykurczu. Jest to technika stosowana i skuteczna jedynie w mniejszym stopniu zaawansowania dolegliwości.

Fasciotomia - zaawansowana technika operacyjna, podczas której chirurg całkowicie usuwa zmienioną chorobowo tkankę, uwalniając pacjenta od przykurczu. W miejscach nacięć zakładane są szwy i opatrunek. Jest to metoda bardzo skuteczna, szczególnie przy zdiagnozowaniu choroby w późnym etapie i gwarantująca minimalne ryzyko jej nawrotu.

Rekonwalescencja

Uwalnianie przykurczu Dupuytrena jest zabiegiem obarczonym niewielkim ryzykiem powikłań. Pacjenci zwykle wypisywani są do domu jeszcze tego samego dnia, a odczuwane w pierwszych dobach po operacji ból i drętwienie palców są dolegliwościami normalnymi, a uśmierzyć je pomogą przepisane przez lekarza leki przeciwbólowe. Bezpośrednio po zabiegu ręka zostaje unieruchomiona. W kolejnych dobach rekonwalescencja powinna przebiegać według wskazań chirurga i obejmować ćwiczenia zalecane przez fizjoterapeutę pracującego w klinice.
Dyskomfort pooperacyjny utrzymuje się maksymalnie do 2 tygodni, po tym czasie następuje również zdjęcie szwów. Pełna rekonwalescencja trwa około 1,5 miesiąca. Wszelkie niepokojące objawy należy konsultować z lekarzem.

Czas trwania zabiegu Od 30 minut do 1,5 godziny
Wymagane badania RTG / EMG / MR, grupa krwi, morfologia, wskaźniki krzepnięcia (APTT i INR), kreatynina, poziom glukozy, elektrolity (Na, K), badanie ogólne moczu, szczepienie p/WZW B.
Znieczulenie Miejscowe lub dożylne.
Pobyt w klinice Wyjście w dniu zabiegu lub następnego dnia.
Rekonwalescencja około 6 tygodni.
Zdjęcie szwów W 10 - 14 dobie.
Zmiana opatrunków Co dwa - trzy dni.
Przeciwwskazania Skazy naczyniowe, zaburzenia krzepliwości, nieuregulowane nadciśnienie tętnicze, nieuregulowana cukrzyca, infekcja ropna skóry i śluzówek, ciąża.
Zalecenia przed zabiegiem Zalecenie przedzabiegowe.pdf

Przykurcz Dupuytrena - Cena