Dermatologia

Trichoskopia

Umów się na e-konsultację

konstancin@drszczyt.pl

Nieinwazyjne badanie włosów i skóry głowy

Wygląd i kondycja włosów to dla wielu osób bardzo ważna kwestia, dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Jednak coraz bardziej powszechne stają się problemy związane z włosami: nadmierne wypadanie, wyraźne osłabienie czy przesuszenie. Również skóra głowy nie zawsze jest w dobrej kondycji, co objawia się łupieżem, uciążliwym mrowieniem, swędzeniem lub pieczeniem. Przyczyn może być wiele: nieprawidłowa pielęgnacja, nadmierny stres, przyjmowane na stałe leki, źle zbilansowana dieta lub choroba. Aby sprawdzić, co jest powodem osłabienia włosów i złego stanu skóry głowy, warto zdecydować się na trichoskopię.

Czym jest trichoskopia?

Trichoskopia to nieinwazyjna i bezbolesna metoda badania włosów (bez konieczności ich pobierania). Dzięki nowoczesnym właściwościom może być przeprowadzona u dzieci oraz kobiet w ciąży czy karmiących piersią. Podczas badania specjalista dermatolog ocenia zarówno stan łodyg włosów, ujść mieszków włosowych, jak i otaczającej ich skóry głowy. Badanie pomaga zdiagnozować wiele chorób skóry głowy, np.: łysienie telogenowe, plackowate, androgenowe itd. Jest ono przeznaczone przede wszystkim dla osób, którym nadmiernie wypadają (ponad 100 włosów dziennie) oraz przerzedzają się włosy. Kolejnymi wskazaniami do badania są wszystkie niepokojące zmiany w obrębie skóry głowy. Trichoskopia ułatwia również diagnostykę połamanych i uszkodzonych mechanicznie włosów.

Na czym polega trichoskopia?

Badanie wykonuje się za pomocą dermatoskopu, bada się włosy i skórę głowy w okolicy potylicznej, skroniowej oraz czołowej. Do samego badania nie trzeba się specjalnie przygotowywać, jednak należy pamiętać, że po wszelkich zabiegach fryzjerskich, takich jak farbowanie, powinno się odczekać ok. 2 tygodnie, aby wykonać trichoskopię.

Trichoskopia trwa ok. 30 minut, nie powoduje dyskomfortu i nie należy się jej obawiać. Badanie nie powoduje żadnych powikłań, do jego przeprowadzenia nie jest wymagane skierowanie.

Trichoskopia – czy warto się na nią zdecydować?

Trichoskopia bardzo często ułatwia diagnozę i znalezienie przyczyny złego stanu włosów oraz skóry głowy. Podczas badania obszar ten jest oglądany w bardzo dużym przybliżeniu, co pozwala na dostrzeżenie pierwszych oznak łupieżu, zaczopowanych ujść mieszków włosowych czy innych problemów. Ponadto dzięki trichoskopii możliwe jest wykrycie i rozpoznanie typu łysienia. Takie badanie pozwala na szybką diagnostykę i wdrożenie leczenia, jeżeli pojawi się taka konieczność. Tym samym możliwe staje się zwalczanie uciążliwych objawów już w pierwszych stadiach rozwoju, a to zwiększa szansę na ich eliminację lub zredukowanie. Jest to bardzo istotne, w szczególności w przypadku łysienia, ponieważ im wcześniej zostanie ono rozpoznane, tym więcej włosów można pobudzić do wzrostu.