Fizjoterapia

Elektroterapia

Lecznicze zastrzyki energii

Elektroterapia to zabiegi z zakresu fizjoterapii, których celem jest leczenie bólu oraz wspomaganie regeneracji organizmu. Do ich przeprowadzenia stosuje się prądy stałe oraz impulsywne o małej i średniej częstotliwości, w wyniku których powstaje elektryczny bodziec leczniczy wspomagający gojenie się tkanek. Prądy lecznicze są bezpieczną metodą fizjoterapeutyczną. Potwierdzona wieloletnim doświadczeniem skuteczność zabiegu sprawia, że lekarze bardzo często zalecają̨ go jako jeden z podstawowych elementów terapii w zwalczaniu wielu dolegliwości. Elektroterapia może być stosowana jednocześnie z innymi metodami z zakresu fizykoterapii.

Rodzaje elektroterapii

Podstawą przystąpienia do elektroterapii jest określenie jaki rodzaj zabiegu będzie odpowiedni dla pacjenta i doskwierających mu dolegliwości. Rodzaje elektroterapii:

• Prądy TENS (przezskórna elektryczna stymulacja nerwów) to metoda elektrostymulacji wykorzystująca prąd impulsowy o niskiej częstotliwości, jego działanie ma silne zastosowanie przeciwbólowe.Warto wspomnieć, że prądy TENS działają̨ dwutorowo. Po pierwsze stymulują̨ wytwarzanie przez organizm pacjenta substancji zwanych opiatami endogennymi (swoiste leki przeciwbólowe), a po drugie blokują̨ sygnały bólu, które są̨ przesyłane przez układ nerwowy. Ta metoda znajdzie zastosowanie głównie w leczeniu bólów kręgosłupa oraz bólów reumatycznych.
  • Galwanizacja wykorzystuje prąd jednokierunkowy. Dobór odpowiedniego parametru oraz sposób umieszczenia elektrod uśmierza ból oraz wspomaga proces odnowy tkanek. Jest pomocny również podczas dyskopatii i napięć mięśniowych.
  • Elektrostymulacja to zabieg, w którym za pomocą̨ stałego prądu impulsowego wywołuje się kontrolowany skurcz mięśni, by w ten sposób je pobudzić́ i doprowadzić́ do lepszego ukrwienia. Metoda przynosi dobre efekty w przypadku zaburzeń ruchowych — niedowładów czy schorzeń układu nerwowego.

Przebieg zabiegu elektroterapii

W celu przeprowadzenia zabiegu na ciele pacjenta umieszcza się elektrody, przez które przepływa prąd. Warto wspomnieć, że czas trwania jednej sesji jest uzależniony od rodzaju zabiegu, jego miejsca, a także konkretnych dawek i parametrów. Zabieg trwa przeważnie od kilku do kilkudziesięciu minut jednak tak jak wyżej wspomniano, jest on uzależniony od pacjenta.

Efekty elektroterapii

Ze względu na podstawowe przeznaczenie prądu jakim jest działanie przeciwbólowe, efekty są odczuwalne natychmiast po zabiegu. Leczenie prądem przyspiesza gojenie ran oraz odbudowę tkanek, a także działa w sposób przeciwzapalny. Do uzyskania najlepszych efektów zabieg należy powtarzać codziennie przez pięć lub dziesięć dni.

Wskazania do elektroterapii

Zabieg jest przeznaczony dla osób cierpiących na wszelkiego rodzaju dyskopatie, choroby kręgosłupa, nerwobóle, choroby reumatyczne, bóle głowy i migreny. Jest również skuteczny w leczeniu stanów pourazowych, a także wszelkich zapaleń tkanek.

Przeciwskazania do elektroterapii

Elektroterapii nie można przeprowadzać́ w przypadku, gdy pacjent ma wszczepione urządzenie elektroniczne (rozrusznik), endoprotezy, cierpi na choroby nowotworowe, ropne stany zapalne skóry i tkanek miękkich, wypryski, owrzodzenia, miejscowe zaburzenia czucia, porażenia spastyczne, zagrożenie zatorami, zakrzepowe zapalenie żył, miażdżycę zarostową tętnic, ogólne infekcje, miesiączkę lub jest w ciąży.

Czas trwania zabiegu 10-60 minut
Wymagane badania
Znieczulenie
Pobyt w klinice wyjście od razu po zabiegu