Dermatologia

Biopsja skóry

Umów się na konsultację

Diagnoza zmian skórnych

Biopsja skóry to badanie polegające na pobraniu niewielkiego wycinka skóry objętej zmianą chorobową w celu przeprowadzenia badania histopatologicznego. Pozwala zdiagnozować zmiany skórne, a tym samym potwierdzić podejrzenie choroby lub całkowicie ją wykluczyć. Wynik badania biopsyjnego i właściwe rozpoznanie schorzenia jest podstawą wdrożenia odpowiedniego leczenia chirurgicznego lub farmakologicznego.Biopsja skóry odbywa się w miejscowym znieczuleniu. Skórę znieczula się na krótko preparatem na bazie lidokainy lub zamraża. Przed zabiegiem lekarz przeprowadza wywiad lekarski, podczas którego powinieneś poinformować go o wszystkich przyjmowanych lekach i obecnych chorobach w tym o zaburzeniach krzepliwości. Wycinek skóry pobiera się specjalną jednorazową sztancą o średnicy od 2 do 5 mm. Po zabiegu nie jest wymagane założenie szwów. Wynik histopatologiczny wydawany jest po 3 tygodniach.

Wskazania do wykonania biopsji skóry:

• podejrzenie nowotworu skóry
    • stany przedrakowe skóry,
    • choroby tkanki łącznej (należy do nich toczeń rumieniowaty układowy, twardzina),
    • choroby zapalne skóry,
    • zmiany na błonie śluzowej jamy ustnej,
    • zmiany na błonie śluzowej narządów płciowych,
    • podejrzenie chłoniaka skóry,
    • łuszczyca.